Jeśli chcecie w ciekawy sposób zapoznać uczniów klasy II lub III ze zwyczajami i życiem ryb - zerknijcie tu!
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Klasa II lub III
Temat: Cechy charakterystyczne ryb i środowiska ich życia. Czytanie różnych tekstów
i zebranie na ich podstawie najważniejszych informacji o rybach ( wartościowanie
i selekcjonowanie informacji ). Wyrażenia mianowane – zamiana jednostek
mniejszych na większe i odwrotnie. " Co kryją podmorskie głębiny?" – praca
plastyczna z wykorzystaniem materiałów naturalnych i syntetycznych.
Przebieg zajęć:
1.Wprowadzenie do tematu zajęć
a/ zapoznanie z treścią wiersza J. Brzechwy "Ryby, żaby i raki";
b/ improwizacja ruchowa do treści wiersza – naśladowanie ruchów ryb, żab, raków;
c/ udzielanie odpowiedzi na pytania związane z treścią wiersza:
- Jakie zwierzęta wodne wystąpiły w tym wierszu?
- Na jaki pomysł wpadły ryby, żaby i raki?
- Co chciały zrobić po opuszczeniu stawu? /zarabiać śpiewem, budować mosty,
kuć podkowy ,szyć obuwie/;
- Jakie 2 ryby wystąpiły w wierszu? /karp, lin/
2. Podawanie skojarzeń do wyrazu ryba ( dźwiękowych, wzrokowych, znaczeniowych ).
3. Uzupełnianka: wpisywanie brakujących liter, ułożenie ich w kolejności, odczytanie hasła
BAŁTYK.
4. Zadanie główne:
a/ podział dzieci na grupy, przydział funkcji w obrębie grupy;
b/ przydzielenie zadań oraz przekazanie pakietu pomocniczego z informacjami
niezbędnymi do wykonania zadań;
c/ wykonanie plansz z uzupełnionymi Kartami pracy i rysunkami;
d/ prezentacja dokonań przez wybranych przedstawicieli grup;
e/ dzielenie się wrażeniami z wykonywanej pracy.
5. Zabawa "Matematyczny połów".
6. Zapisanie najważniejszych informacji o rybach ( wykorzystanie plansz przygotowanych
przez grupy ).
7. Zabawa ruchowa "Rekin".
8. Zamiana jednostek większych na mniejsze i odwrotnie ( kg-dag, zł- gr, m- cm ).
9. Praca plastyczna na temat: "Co kryją podmorskie głębiny?"
( wykorzystanie materiałów naturalnych i syntetycznych ).
10. Zastosowanie metody Rybi szkielet do próby rozwiązania problemu zaproponowanego
przez dzieci.
11. Zadanie domowe: "3 życzenia do złotej rybki".
KARTY PRACY
Grupa I
Skład grupy: .........................................................
Przeczytajcie uważnie wiadomości o życiu i zwyczajach ryb. Następnie zapoznajcie się
z treścią przydzielonych Waszej grupie zadań. Rozwiążcie je, korzystając ze zdobytych informacji. POWODZENIA!
1. Na podstawie wiersza J. Brzechwy "Zwierzyniec", uzupełnijcie luki w tekście:
"No, ale cóż, kiedy ...............
śpiewały tylko na niby’
................ na aby, aby
a rak .................................." .
2. W jaki sposób oddychają ryby?
........................................................................................ ........................................................................................ ........................................................................................ ........................................................................................ ........................................................................................ ......................
3. Ułóżcie z rozsypanki sylabowej znane przysłowie i wklejcie je lub zapiszcie poniżej:
........................................................................................ ..................................................................
4. Zaznaczcie na poniższym rysunku wskazane części budowy ryby:
5. Narysujcie i podpiszcie nazwą jedną rybę morską i jedną słodkowodną.
Grupa II
Skład grupy: .............................................................
Przeczytajcie uważnie wiadomości o życiu i zwyczajach ryb. Następnie zapoznajcie się
z treścią przydzielonych Waszej grupie zadań. Rozwiążcie je, korzystając ze zdobytych informacji. POWODZENIA!
1. Na podstawie wiersza J. Brzechwy "Zwierzyniec", uzupełnijcie luki w tekście:
"No, ale cóż, kiedy ryby
budowały tylko na .........
żaby na ......... , ...............
a .......... byle jak " .
2. Jak rozmnażają się ryby?
........................................................................................ ........................................................................................ ....................................................................................... ....................................................................................... ....................................................................................... .........................
3. Dlaczego ryby mają ciemne grzbiety i jasne, srebrzyste brzuchy? Zaznacz właściwą odpowiedź:
a/ To jest przypadek. Wcale tak nie musi być.
b/ To z powodu słońca. Ryby podpływają blisko powierzchni wody i słońce je opala.
c/ To zasługa sprytnej natury. Maskuje ona w ten sposób ryby przed wrogami. Z dołu, na tle
jasnego nieba, ich biały brzuch jest mniej widoczny. A gdy nieprzyjaciel patrzy z góry,
to trudniej mu zauważyć ciemny grzbiet na tle ciemnych głębin.
4. Podpiszcie na poniższym rysunku wskazane części budowy ryby:
5. Narysujcie i podpiszcie nazwą jedną rybę morską i jedną słodkowodną.
Grupa III
Skład grupy: ....................................................................................... .............................................
Przeczytajcie uważnie wiadomości o życiu i zwyczajach ryb. Następnie zapoznajcie się
z treścią przydzielonych Waszej grupie zadań. Rozwiążcie je, korzystając ze zdobytych informacji. POWODZENIA!
1. Na podstawie wiersza J. Brzechwy "Zwierzyniec", uzupełnijcie luki w tekście:
"No, ale cóż, kiedy ryby
kuły tylko na .........
............ na aby, aby
a .......... byle jak " .
2. Czym odżywiają się ryby?
....................................................................................... ....................................................................................... ....................................................................................... ....................................................................................... ....................................................................................... ...........................
3. Podzielcie podane ryby na morskie i słodkowodne:
dorsz, pstrąg, karp, leszcz, makrela, szczupak, szprot, śledź, płoć;
morskie:..................................................................
słodkowodne:.............................................................
4. Podpiszcie na poniższym rysunku wskazane części budowy ryby:
5. Narysujcie i podpiszcie nazwą jedną rybę morską i jedną słodkowodną.
Grupa IV
Skład grupy: ..............................................................
Przeczytajcie uważnie wiadomości o życiu i zwyczajach ryb. Następnie zapoznajcie się
z treścią przydzielonych Waszej grupie zadań. Rozwiążcie je, korzystając ze zdobytych informacji. POWODZENIA!
1. Na podstawie wiersza J. Brzechwy "Zwierzyniec", uzupełnijcie luki w tekście:
"No, ale cóż, kiedy ..............
szyły tylko na niby,
............ na aby, aby
a rak ................................. " .
2. W jaki sposób poruszają się ryby?
........................................................................................ ........................................................................................ ........................................................................................ ........................................................................................ ........................................................................................ ......................
3. Odszukajcie i zaznaczcie na rysunku B szczegóły, którymi różni się on od rysunku A.
4. Podpiszcie na poniższym rysunku wskazane części budowy ryby:
5. Narysujcie i podpiszcie nazwą jedną rybę morską i jedną słodkowodną.
Grupa V
Skład grupy: ...............................................................
Przeczytajcie uważnie wiadomości o życiu i zwyczajach ryb. Następnie zapoznajcie się
z treścią przydzielonych Waszej grupie zadań. Rozwiążcie je, korzystając ze zdobytych informacji. POWODZENIA!
1. Na podstawie wiersza J. Brzechwy "Zwierzyniec", uzupełnijcie luki w tekście:
"No, ale cóż, kiedy ryby
płakały tylko ...........................,
............ na aby, aby
a .......... byle jak" .
2. Jak można podzielić ryby ze względu na:
a/ sposób odżywiania:.....................................................
b/ sposób rozmnażania:.................................................
c/ środowisko (wodę), w którym żyją:.........................................
3. Odszukajcie i zaznaczcie na rysunku D szczegóły, którymi różni się on od rysunku C.
4. Podpiszcie na poniższym rysunku wskazane części budowy ryby:
5. Narysujcie i podpiszcie nazwą jedną rybę morską i jedną słodkowodną.
Scenariusz oraz Karty pracy opracowała
mgr Izabela Wojciechowska
SP1 im. Juliusza Słowackiego
w Stargardzie Szczecińskim